Den här är också en sådan bok som jag länge har funderat på att låna, men sedan inte varit helt säker på att jag skulle vilja läsa den, så jag har lämnat kvar den i hyllan. Nu hade jag ganska få böcker, så ja tänkte att jag skulle låna den. Och här är vad den handlar om:
Huvudpersonen Darina har det tungt. Hennes pojkvän har just dött, den fjärde personen inom ett år som dött mystiskt i den lilla staden. En dag råkar Darina hitta ett konstigt hus i skogen. Hon tittar in - och blir förskräckt! Hon ser Phoenix, den döda pojkvännen o alla andra som dött under året. Hon rusar förskräckt iväg, men kommer nästa dag tillbaka för att kolla om hon bara inbillat sig allting. De finns kvar, och den här gången märker de henne. Phoenix förklarar för henne att de är levande döda, varken levande eller döda, som har återvänt från de döda för ett år för att ta reda på vad som verkligen hände vid deras död. De har en ledare och vakt som vakar över dem. De levande döda har en sorts superkrafter, de kan radera en del av ditt minne, åka tillbaka i tiden, kommunicera mentalt, läsa tankar osv. Först tänker ledaren radera Darinas minne, men sedan med lite övertalning, väljer han istället att använda Darina som hjälpare. Hon skulle hjälpa reda ut dödsfallen en i taget. I den här boken är det Jonas tur. Han dog i en motorcykelolycka. Bakpå hade han sin flickvän som klarade sig, men sitter nu i rullstol. Darina försöker få ut information från flickvännen, men hon minns inget om olyckan - om det nu var en olycka? Tiden börjar bli knapp för Jonas. Hinner Darina få reda på sanningen?
I början reagerade jag jättestarkt på att boken var dåligt skriven eller översatt. Det verkade som om någon skulle ha försökt skriva sin första historia och att personen aldrig skulle ha läst en bok förr. Jag vet att det inte är sant, men jag reagerade bara så starkt på det och sedan var det svårt att koncentrera sig på historien. När jag nu sedan kom mer in i boken, glömde jag bort saken, eller slutade märka den. Konceptet är ju verkligt bra, lite... Barnsligtorealistiskt, men boken var nog bra ändå. Lite konstig och jag med mina orealistiskheter, så lät ju mamman henne gå ganska fritt och så. Lite konstig och så bok när jag börjar tänka efter, men nog så bra att jag tänker läsa resten av delarna!