Boken är andra delen i serien om Samurajens döttrar. Sådana här slags böcker brukar jag aldrig vanligtvis låna, men jag bestämde mig för att pröva och så lånade första delen i serien.

Den handlade om två flickor, Kimi och Hana, som drömmer om att vara samurajer, fast de är flickor och inte skulle få och de är också döttrar till Japans ledare. De råkar smyga in till en helig teceremoni och hamnar se när deras far och bröder dödas brutalt av deras farbror och hans soldater. Kimi, Hana, deras mor och Moriyasu (lillebror) är de enda i familjen som klarar sig och hamnar fly. Flickorna kommer ändå bort från modern och brodern och boken handlar om när flickorna söker efter sina familjemedlemmar och tänker på sätt att hämnas på deras farbror som nu är den nye ledaren i landet. Nästa delen, som jag nu läste, fortsätter där den förra slutade. Kimi och Hana hamnar fly från dojon, och fortsätter leta efter mor och Moriyasu med deras vän, Tatsuya. De färdas långa vägar och måste hela tiden vara på sin vakt, för deras farbror med sin armé jagar dem. Det blir strider och fallgropar, men de hittar också många nya vänner. Kommer de att hinna hitta resten av sin familj innan det är för sent?

Boken var väldigt spännande, fast det tog lite tid att komma igång. Man rycktes lätt med i historien och kände lika starka känslor som flickorna. Boken är så otypisk för mig, men jag gillar den ändå så mycket. Handlingen utspelar sig på 1200-talet och det typiska klassamhället känns väldigt starkt. Det är intressant att läsa om hur det kan ha varit i t.ex. Japan förr. Jag har tredje delen i hyllan och ser fram emot att läsa den. Boken är en annorlunda upplevelse och ett roligt undantag från alla andra vanliga ungdomsböcker :)